Hanya klik iklan untuk sedekah amal jariah. Dengan menekan/ klik iklan di halaman ini anda telah membuat sedekah kepada admin...t.kasih

Allah berfirman dalam Surah al-Hujuraat ayat 12:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ

Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan sangka (kecurigaan), kerana sebahagian daripada sangkaan itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah mengumpat satu sama lain. Adakah seseorang kamu suka makan daging saudaranya yang telah menjadi mayat tentu sahaja kamu tidak suka. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah maha menerima taubat lagi bersifat ar-Rahim."

tersurat tersirat

tersurat tersirat
-Saya suka PAS kerana merapati pemimpin dan ahlinya menjadikan saya orang yang baik. Saya mudah menginsafi hidup yang akan menemui matinya. Saya suka UMNO kerana merapati pemimpin dan ahlinya menjadikan saya peka untuk memahami kesusahan rakyat, khususnya menjaga kepentingan bangsa saya. Saya suka PKR dan DAP kerana merapati pemimpin dan ahlinya menjadikan saya bersemangat untuk memperjuangkan keadilan dan menegakkan hak-hak rakyat yang terpinggir. Saya tidak nyatakan parti-parti lain kerana dua sebab. Pertama, bersifat tempatan seperti parti-parti Sabah dan Sarawak. Kedua, kerana kemunculannya sudah semakin tidak relevan. Saya tidak suka PAS kerana mudah melabelkan orang yang tidak menyokongnya sebagai tidak Islamik. Saya tidak suka UMNO kerana bersikap double standard dan angkuh dengan kuasa. Saya tidak suka PKR dan DAP kerana menunjukkan imej memperjuangkan kebebasan, tetapi realitinya tetap alergik pada perbezaan pendapat. .

ketuanan melayu

ketuanan melayu

Isnin, 30 Mei 2011

Rais Yatim tidak disokong penggiat seni

Rais Tegur Penggiat Seni Tidak Hargai Hari Seniman 2011

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim menegur pengamal dan penggiat seni yang tidak menghargai usaha kerajaan mengiktiraf penglibatan mereka melalui sambutan Hari Seniman yang diadakan Isnin.
Beliau berkata pelbagai usaha telah dilakukan oleh pihak kementerian dan Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) termasuk menyediakan kertas kerja untuk memastikan kerajaan mengiktraf sambutan Hari Seniman yang disambut pada 29 Mei setiap tahun bermula 2005.
Tarikh berkenaan dipilih bagi memperingati tarikh pemergian Allahyarham Seniman Agung Tan Sri P Ramlee, katanya.
"Teguran ini ikhlas sebab kami bersusah payah mewujudkan Hari Seniman ini. Kita sudah bantu lebih RM100 juta kepada semua pengamal seni tapi kehadiran dan kesanggupan yang ditunjukkan oleh mereka jauh berbeza dari yang disangkakan.
"Semangat ini harus dianalisis dan teguran ini diberitahu secara ikhlas kerana kalau tidak pelakon, atau pengamal dan penggiat seni yang merancakkan Hari Seniman, siapa lagi?" katanya kepada pemberita selepas program Sepetang Bersama Seniman sempena sambutan Hari Seniman 2011 di Kompleks Kraf di sini.
Dalam pada itu, Rais berharap sambutan Hari Seniman pada tahun-tahun akan datang lebih mencerminkan konsep 1Malaysia serta melibatkan gabungan tenaga lama dan baru selain meluaskan kepada cabang seni yang lain termasuk penulisan kreatif, lakonan, lawak, nyanyian, reka bentuk, ukiran, seni halus dan seni tampak.
"Hal ini penting kerana seni berupaya menyatukan masyarakat. Ia mempunyai bahasa sendiri, pendekatan sendiri dan nilai sendiri yang politik tidak boleh masuk dan cantuman sentimen lain pun tidak dapat masuk," katanya.
Terdahulu dalam ucapannya, Rais meminta semua agensi di bawah kementerian iaitu Perbadanan Filem Nasional (Finas), Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), Istana Budaya, Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan Pertubuhan Berita Nasional (Bernama) memainkan peranan memelihara kreativiti seni dan budaya serta warisan tampak di mata masyarakat dan dunia.
Program Sepetang Bersama Seniman adalah satu pertemuan bersifat santai yang bertujuan untuk mendekati golongan seniman dengan lebih rapat di samping meningkatkan kesedaran dan penghayatan masyarakat terhadap peranan warga seni.
Selain itu, sebanyak 25 aktiviti berbentuk seni dan budaya akan diadakan sempena sambutan Hari Seniman yang akan dilaksanakan oleh persatuan-persatuan seni budaya bersama agensi di bawah kementerian. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan