Hanya klik iklan untuk sedekah amal jariah. Dengan menekan/ klik iklan di halaman ini anda telah membuat sedekah kepada admin...t.kasih

Allah berfirman dalam Surah al-Hujuraat ayat 12:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ

Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan sangka (kecurigaan), kerana sebahagian daripada sangkaan itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah mengumpat satu sama lain. Adakah seseorang kamu suka makan daging saudaranya yang telah menjadi mayat tentu sahaja kamu tidak suka. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah maha menerima taubat lagi bersifat ar-Rahim."

tersurat tersirat

tersurat tersirat
-Saya suka PAS kerana merapati pemimpin dan ahlinya menjadikan saya orang yang baik. Saya mudah menginsafi hidup yang akan menemui matinya. Saya suka UMNO kerana merapati pemimpin dan ahlinya menjadikan saya peka untuk memahami kesusahan rakyat, khususnya menjaga kepentingan bangsa saya. Saya suka PKR dan DAP kerana merapati pemimpin dan ahlinya menjadikan saya bersemangat untuk memperjuangkan keadilan dan menegakkan hak-hak rakyat yang terpinggir. Saya tidak nyatakan parti-parti lain kerana dua sebab. Pertama, bersifat tempatan seperti parti-parti Sabah dan Sarawak. Kedua, kerana kemunculannya sudah semakin tidak relevan. Saya tidak suka PAS kerana mudah melabelkan orang yang tidak menyokongnya sebagai tidak Islamik. Saya tidak suka UMNO kerana bersikap double standard dan angkuh dengan kuasa. Saya tidak suka PKR dan DAP kerana menunjukkan imej memperjuangkan kebebasan, tetapi realitinya tetap alergik pada perbezaan pendapat. .

ketuanan melayu

ketuanan melayu

Selasa, 20 Oktober 2009

Kerajaan Mungkin Tanggung Kos Kerugian RM1.14 Bilion Projek Landasan Berkembar Elektrik

Kerajaan Mungkin Tanggung Kos Kerugian RM1.14 Bilion Projek Landasan Berkembar Elektrik
KUALA LUMPUR, 19 Okt (Bernama) -- Kerajaan besar kemungkinan terpaksa menanggung sebahagian RM1.14 bilion kos kerugian, dianggarkan bagi projek Landasan Berkembar Elektrik antara Rawang dan Ipoh, yang tidak diuruskan dengan baik.

Pengauditan yang dijalankan antara Ogos 2008 hingga Jan 2009 mendapati beberapa kelemahan dalam pelaksanaan projek itu seperti kelewatan projek disiapkan menyebabkan kos projek meningkat, peralatan dibeli melebihi keperluan serta perolehan tren tidak diselaraskan dengan pembangunan infrastruktur menyebabkan infrastruktur yang dibangunkan tidak dapat digunakan sepenuhnya sebaik sahaja ia disiapkan.

"Projek ini tidak diuruskan dengan baik menyebabkan objektif pelaksanaannya tidak dapat dicapai seperti mana yang dirancang," menurut Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2008 yang diedarkan di sini.

Laporan itu berpendapat Kementerian Pengangkutan sepatutnya mengambil tindakan tegas terhadap pengurus projek iaitu Syarikat Kinta Samudera-Opus Consortium (KS-Opus) yang didakwa gagal melaksanakan tanggungjawabnya dengan melaporkan kepada Kementerian Kewangan supaya perkhidmatannya dapat ditamatkan selaras dengan syarat kontrak.

"Berdasarkan maklumbalas yang dikemukakan oleh Kementerian (Pengangkutan), didapati prestasi kerja KS-Opus adalah kurang memuaskan. Mengikut kementerian, syarikat ini gagal melaksanakan peranan dan tanggungjawabnya seperti mana yang ditetapkan dalam kontrak," katanya.

Bagaimanapun pihak audit tidak mendapat sebarang bukti yang menunjukkan Kementerian Pengangkutan telah membuat teguran tentang pengurusan projek itu kepada Kementerian Kewangan dan tiada bukti menunjukkan Kementerian Pengangkutan menyediakan laporan suku tahun berhubung pengurusan projek seperti mana yang disyaratkan Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 8 Tahun 2006.

Selain itu, laporan berkenaan mendapati keseluruhan jumlah itu mungkin tidak dapat dituntut daripada DRB-Hicom Berhad yang merupakan kontraktor asal projek berikutan syarat kontrak hanya sebanyak 10 peratus daripada nilai kontrak iaitu RM257.99 juta sahaja liabiliti maksimum yang boleh dituntut.

DRB-Hicom tidak dapat menyiapkan Pakej Infrastruktur pada 10 Dis 2003 dengan kemajuan kerja pada ketika itu adalah 76.8 peratus sahaja dan Kementerian Pengangkutan menamatkan kontrak DRB-Hicom pada 5 Ogos 2005.

"Kementerian Pengangkutan sepatutnya mengenakan Liquidated Ascertained Damages (LAD) berjumlah RM80.88 juta juta (RM164,727 sehari) terhadap DRB-Hicom kerana kegagalannya menyiapkan projek dalam tempoh yang ditetapkan," katanya.

Kegagalan DRB-Hicom itu menyebabkan kerajaan terpaksa melantik kontraktor penyelamat untuk menyiapkan baki 22.4 peratus kerja yang belum disiapkan dengan melantik UEM Construction Sdn Bhd (UEMC) sebagai kontraktor utama melalui rundingan terus dengan harga kontrak ditetapkan secara tambahan kos bernilai RM772.05 juta pada Jun 2005.

Sehingga Disember 2008, sejumlah RM5.77 bilion dibelanjakan untuk melaksanakan projek ini dengan jumlah perbelanjaan RM1.43 bilion (32.9 peratus) lebih tinggi daripada nilai kontrak asal projek berjumlah RM4.34 bilion.

Mengenai kualiti kerja, laporan itu menyebut kualiti pembinaan stesen secara umumnya adalah memuaskan kecuali reka bentuk bumbung jejantas pejalan kaki yang menghubungkan antara dua platform di Stesen Tanjung Malim didapati kurang sesuai kerana terlalu tinggi dan menyebabkan tempias apabila hujan.

Laporan itu turut menyatakan perkhidmatan tren antara bandar KL Sentral dan Ipoh dimulakan pada Disember 2008 menggunakan tren diesel walaupun sepatutnya tren elektrik digunakan.

"Peruntukan untuk membeli enam Electric Train Set (ETS) berjumlah RM240 juta dipohon semasa Rancangan Malaysia Kelapan, namun hanya RM20 juta diluluskan dan peruntukan ini tidak mencukupi untuk membeli enam ETS. Hanya di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan, sejumlah RM249.6 juta diluluskan untuk membeli ETS tersebut," menurut laporan itu.

Mengenai 10 Automatic Fare Collection System (AFCS) yang bernilai RM54.43 juta, laporan itu menyatakan hanya lima stesen di Serendah, Batang Kali, Rasa, Kuala Kubu Baru dan Tanjung Malim yang dipasang AFCS dan selebihnya disimpan di stor di Kuala Kubu Baru, Behrang dan Slim River.

"Kelemahan merancang dan kegagalan menyelaraskan perolehan AFCS dengan keperluan sebenar menyebabkan berlaku lebihan perolehan lima set bernilai RM27.22 juta. Sekiranya peralatan ini berterusan tidak digunakan, ia merupakan satu pembaziran," menurut laporan itu.

Projek Landasan Berkembar Elektrik antara Rawang dan Ipoh sepanjang 179km bagi membolehkan penggunaan keretapi dengan kelajuan maksimum 160 kilometer sejam melibatkan nilai kontrak berjumlah RM4.34 bilion.


Perbezaan Besar Harga Pembelian Peralatan Bagi ILP, Kata Ketua Audit

Seunit alat 'pole platform' yang dibekalkan oleh sebuah syarikat kepada Institusi Latihan Perindustrian (ILP) Miri di Sarawak berharga RM30,510 manakala alat yang sama dibeli oleh ILP Sandakan dan ILP Kepala Batas masing-masing pada harga RM1,600 dan RM1,240.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2008, kos pembelian peralatan itu jauh lebih tinggi daripada harga pasaran dan harga yang ditetapkan dalam kontrak pembekalan alat yang sama kepada ILP menunjukkan perbezaan yang ketara.

Ini adalah antara kelemahan ketara yang dikenalpasti oleh Jabatan Audit Negara dalam pengurusan peralatan di tiga institusi latihan iaitu ILP, Pusat Latihan Teknologi Tinggi (ADTEC) dan Institut Teknikal Jepun-Malaysia.

Menurut laporan itu yang dikeluarkan di sini hari ini, kesemua institusi latihan itu di bawah seliaan Jabatan Tenaga Manusia, Kementerian Sumber Manusia.

Laporan itu juga menyebut harga yang ditawarkan oleh pembekal tidak disemak dengan teliti menyebabkan harga peralatan yang sama berbeza dengan ketara di antara ILP.

Laporan itu menyebut perolehan peralatan oleh kementerian itu termasuk beberapa peralatan bernilai RM3.66 juta yang dibekalkan antara 2001 dan 2006 masih tidak digunakan.

Misalnya, laporan itu berkata sembilan jenis peralatan bernilai RM1.42 juta yang dibekalkan kepada ILP Kota Samarahan, Sarawak, antara 2001 dan 2004 bagi kursus fabrikasi logam dan kursus juru elektrik tahap III masih belum digunakan hingga akhir tahun lepas.

Katanya ia adalah kerana kursus itu hanya akan dijalankan awal tahun ini.

Peralatan tersebut termasuk lima unit Micro Plasma Welding Machine yang bernilai RM93,160 seunit dan satu unit CNC Turret Punch Press bernilai RM593,527.

Laporan itu berkata keadaan ini boleh menyebabkan peralatan tersebut terdedah kepada risiko kerosakan dan kos pembaikan dan penggantiannya perlu ditanggung oleh kementerian berkenaan memandangkan tempoh jaminan peralatan itu telah pun tamat.

Laporan itu turut menyentuh nilai kontrak bagi membekalkan peralatan ke ILP Kuala Langat yang bernilai RM61.49 juta di mana nilainya antara 36.6 hingga 53.7 peratus lebih tinggi daripada harga siling projek itu yang ditetapkan oleh Kementerian Kewangan.

Selain itu, laporan itu mendedahkan masalah ILP yang sama dikesan dengan Kolej Komuniti di bawah Kementerian Pengajian Tinggi.

Misalnya, Kolej Komuniti Kuala Langat menyewa peralatan bagi kursus teknologi elektrik dengan harga sewaan RM137,473 untuk menjalankan teknik penilaian dalam kelas.

Bagaimanapun, peralataan yang disewa itu antara Mac tahun lepas hingga Februari lepas tidak disenaraikan dalam perolehan peralatan kursus.

Dalam pada itu, di Kolej Komuniti Tawau, Sabah, terdapat 10 jenis peralatan bernilai RM494,518 untuk kursus diploma automatif yang diterima sejak 2002 dan 2004 tetapi masih tidak digunakan kerana kursus itu belum dilaksanakan, katanya.

-- BERNAMA

Nota:
Tak habis-habis merembat...lanun gondol!

Penyelewengan Dalam Penggunaan Kenderaan Milik Kerajaan Negeri

Laporan Ketua Audit Negara 2008 mendapati berlaku penyalahgunaan kenderaan milik kerajaan negeri di tiga buah negeri iaitu Pahang, Perak dan Pulau Pinang pada tahun lepas.

Penyelewengan itu melibatkan pelbagai masalah termasuk penggunaan bahan api berlebihan, penyenggaraan kenderaan di bengkel yang tidak dikhususkan dan kekerapan penggantian tayar yang tidak munasabah.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara terdapat penyelewengan penggunaan bahan api yang berlebihan dalam tempoh masa yang singkat oleh kenderaan kerajaan negeri Pahang.

"Kenderaan yang didapati kerap mengisi bahan api adalah kereta jenis Proton Perdana nombor pendaftaran CBD 88 yang dilakukan sebanyak enam kali dalam tempoh sebulan pada Disember 2008.

"Semakan audit juga mendapati pengisian sebanyak 743.39 liter berjumlah RM1,350 itu dilakukan dalam tempoh yang singkat iaitu antara satu hingga dua minit berbanding dengan kuantiti yang diisi," menurut laporan itu.

Bagaimanapun tiada tindakan diambil terhadap pihak yang bertanggungjawab dan menyebabkan pejabat setiausaha kerajaan menanggung kos penggunaan bahan api yang tinggi pada bulan tersebut.

Dalam pada itu di negeri Perak pula didapati kos penyenggaraan kenderaan kerajaan negeri adalah tinggi akibat tidak dihantar ke pusat servis yang dikhususkan.

Ini kerana kerajaan negeri tidak menetapkan bengkel khusus untuk menyenggara kenderaan sebaliknya ia dilakukan berdasarkan permohonan yang diterima daripada syarikat yang berkaitan.

"Menerusi semakan audit terdapat sampel baucar bayaran yang dipilih mendapati kos penyenggaraan berjumlah RM262,256 atau 69.4 peratus untuk kereta Proton Perdana di sebuah syarikat penjual tayar. Berbanding di Syarikat EON Service Sdn Bhd iaitu hanya RM15,197 atau 4 peratus sahaja untuk tempoh 2004 hingga 2008," katanya.

Laporan itu juga mendapati syarikat tersebut dimiliki oleh bukan bumiputera dan kebanyakan alat ganti yang digunakan adalah diimport dari luar negara berbanding Syarikat EON Sdn Bhd daripada keluaran tempatan.

Alasan pejabat SUK mengapa kereta tersebut dihantar ke syarikat itu adalah kerana kenderaan EXCO yang memerlukan penyenggaraan segera sedangkan Syarikat EON Services Sdn Bhd tidak dapat memberikan servis dengan segera.

Masalah kekerapan penggantian tayar dikenalpasti berlaku di Pulau Pinang iaitu kekerapan penggantian tayar berlaku pada tiga buah kenderaan yang bernombor pendaftaran PED 21, PBF 1 dan PAF 1.

Penyiasatan audit itu juga melaporkan kesemua penggantian tayar adalah disebabkan keadaan bunga tayar yang telah haus atau tayar pecah, tayar haus sebelah, tayar tidak mencengkam dan tayar keras.

Katanya penggantian tayar yang terlalu kerap bagi tempoh tiga hingga 34 bulan dan penggunaan pada jarak perbatuan antara 1,700 kilometer hingga 21,900 kilometer untuk tiga kenderaan itu juga adalah meragukan.

Sehubungan dengan itu, Pejabat SUK telah menetapkan setiap penggantian tayar perlu mendapat kelulusan Ketua Penolong Setiausaha (Kewangan) dan tayar yang telah digantikan akan disimpan bagi tempoh tertentu mulai 20 Mei 2009.

Secara keseluruhan didapati kebanyakan proses penyenggaraan kenderaan milik kerajaan negeri adalah tidak memuaskan dan tidak mengikut peraturan dan prosedur pejabat SUK.

"Pejabat SUK perlu mengawal perbelanjaan penyenggaraan kenderaan dengan meneliti kos pembaikan yang terlibat dan memilih pusat servis yang menawarkan harga yang munasabah supaya tujuan penjimatan dapat dicapai di samping memastikan hanya penyenggaraan yang perlu sahaja dilakukan," menurut laporan itu.

-- BERNAMA

Nota :
Ini kerja kerajaan bahlul mana....tak habis-habis nak perdaya rakyat