Pengauditan yang dijalankan antara Ogos 2008 hingga Jan 2009 mendapati beberapa kelemahan dalam pelaksanaan projek itu seperti kelewatan projek disiapkan menyebabkan kos projek meningkat, peralatan dibeli melebihi keperluan serta perolehan tren tidak diselaraskan dengan pembangunan infrastruktur menyebabkan infrastruktur yang dibangunkan tidak dapat digunakan sepenuhnya sebaik sahaja ia disiapkan.
"Projek ini tidak diuruskan dengan baik menyebabkan objektif pelaksanaannya tidak dapat dicapai seperti mana yang dirancang," menurut Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2008 yang diedarkan di sini.
Laporan itu berpendapat Kementerian Pengangkutan sepatutnya mengambil tindakan tegas terhadap pengurus projek iaitu Syarikat Kinta Samudera-Opus Consortium (KS-Opus) yang didakwa gagal melaksanakan tanggungjawabnya dengan melaporkan kepada Kementerian Kewangan supaya perkhidmatannya dapat ditamatkan selaras dengan syarat kontrak.
"Berdasarkan maklumbalas yang dikemukakan oleh Kementerian (Pengangkutan), didapati prestasi kerja KS-Opus adalah kurang memuaskan. Mengikut kementerian, syarikat ini gagal melaksanakan peranan dan tanggungjawabnya seperti mana yang ditetapkan dalam kontrak," katanya.
Bagaimanapun pihak audit tidak mendapat sebarang bukti yang menunjukkan Kementerian Pengangkutan telah membuat teguran tentang pengurusan projek itu kepada Kementerian Kewangan dan tiada bukti menunjukkan Kementerian Pengangkutan menyediakan laporan suku tahun berhubung pengurusan projek seperti mana yang disyaratkan Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 8 Tahun 2006.
Selain itu, laporan berkenaan mendapati keseluruhan jumlah itu mungkin tidak dapat dituntut daripada DRB-Hicom Berhad yang merupakan kontraktor asal projek berikutan syarat kontrak hanya sebanyak 10 peratus daripada nilai kontrak iaitu RM257.99 juta sahaja liabiliti maksimum yang boleh dituntut.
DRB-Hicom tidak dapat menyiapkan Pakej Infrastruktur pada 10 Dis 2003 dengan kemajuan kerja pada ketika itu adalah 76.8 peratus sahaja dan Kementerian Pengangkutan menamatkan kontrak DRB-Hicom pada 5 Ogos 2005.
"Kementerian Pengangkutan sepatutnya mengenakan Liquidated Ascertained Damages (LAD) berjumlah RM80.88 juta juta (RM164,727 sehari) terhadap DRB-Hicom kerana kegagalannya menyiapkan projek dalam tempoh yang ditetapkan," katanya.
Kegagalan DRB-Hicom itu menyebabkan kerajaan terpaksa melantik kontraktor penyelamat untuk menyiapkan baki 22.4 peratus kerja yang belum disiapkan dengan melantik UEM Construction Sdn Bhd (UEMC) sebagai kontraktor utama melalui rundingan terus dengan harga kontrak ditetapkan secara tambahan kos bernilai RM772.05 juta pada Jun 2005.
Sehingga Disember 2008, sejumlah RM5.77 bilion dibelanjakan untuk melaksanakan projek ini dengan jumlah perbelanjaan RM1.43 bilion (32.9 peratus) lebih tinggi daripada nilai kontrak asal projek berjumlah RM4.34 bilion.
Mengenai kualiti kerja, laporan itu menyebut kualiti pembinaan stesen secara umumnya adalah memuaskan kecuali reka bentuk bumbung jejantas pejalan kaki yang menghubungkan antara dua platform di Stesen Tanjung Malim didapati kurang sesuai kerana terlalu tinggi dan menyebabkan tempias apabila hujan.
Laporan itu turut menyatakan perkhidmatan tren antara bandar KL Sentral dan Ipoh dimulakan pada Disember 2008 menggunakan tren diesel walaupun sepatutnya tren elektrik digunakan.
"Peruntukan untuk membeli enam Electric Train Set (ETS) berjumlah RM240 juta dipohon semasa Rancangan Malaysia Kelapan, namun hanya RM20 juta diluluskan dan peruntukan ini tidak mencukupi untuk membeli enam ETS. Hanya di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan, sejumlah RM249.6 juta diluluskan untuk membeli ETS tersebut," menurut laporan itu.
Mengenai 10 Automatic Fare Collection System (AFCS) yang bernilai RM54.43 juta, laporan itu menyatakan hanya lima stesen di Serendah, Batang Kali, Rasa, Kuala Kubu Baru dan Tanjung Malim yang dipasang AFCS dan selebihnya disimpan di stor di Kuala Kubu Baru, Behrang dan Slim River.
"Kelemahan merancang dan kegagalan menyelaraskan perolehan AFCS dengan keperluan sebenar menyebabkan berlaku lebihan perolehan lima set bernilai RM27.22 juta. Sekiranya peralatan ini berterusan tidak digunakan, ia merupakan satu pembaziran," menurut laporan itu.
Projek Landasan Berkembar Elektrik antara Rawang dan Ipoh sepanjang 179km bagi membolehkan penggunaan keretapi dengan kelajuan maksimum 160 kilometer sejam melibatkan nilai kontrak berjumlah RM4.34 bilion.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan